Voorafgaand aan de minor
Ik wilde graag een minor volgen die aansloot op mijn huidige studie ICT & Media Design, maar waarbij ik ook veel nieuwe dingen zou leren. Tijdens mijn zoektocht naar een minor kwam ik dan ook Digital Marketing tegen. Een paar van mijn docenten waren ook bekend met deze minor en raadden mij deze minor zeker aan.
Tijdens mijn meewerkstage in het 3e jaar van mijn studie, heb ik stagegelopen bij een internet- en communicatiebureau. Zij waren gespecialiseerd in het volledig verzorgen van een website voor klanten; van de hosting tot het design en ook marketing. Ik heb verschillende dagen mogen meekijken met de online marketeers bij mijn stagebedrijf. Iets wat ik sinds dag 1 super interessant heb gevonden. Het viel mij op dat zij veel bezig waren met programma’s als Google Analytics en Yoast. Beiden waren voor mij nog vrij onbekend. Vanaf toen wist ik dat ik meer wilde leren over Digital marketing!
Tijdens de minor
Bij deze minor was het de bedoeling om met 3 of 4 leerdoelen naar keuze aan de slag te gaan. In eerste instantie had ik dit niet verwacht; ik ging er vanuit dat we les zouden krijgen en elke week een nieuw onderwerp zouden gaan behandelen. Het opstellen van de leerdoelen was best een uitdaging voor mij, omdat ‘marketing’ natuurlijk een enorm breed begrip is. Wel wist ik dat ik meer de online marketing kant op wilde gaan in plaats van de (big) data kant.
Google Analytics en Yoast waren de 2 marketing dingen die mij het meest bij zijn gebleven van mijn stage. Daarom wilde ik graag sowieso deze 2 programma’s beter gaan leren. Ik stelde 3 leerdoelen op voor mijzelf: Google Analytics, SEO en neuromarketing. 3 leerdoelen waarvan ik denk dat ze enorm goed aan kunnen sluiten op mijn studie en die zeker waardevol kunnen zijn bij het ontwerpen van websites.
Reflectie
Tijdens het volgen van deze minor heb ik op het gebied van professionele ontwikkeling voor mijn gevoel een flinke vooruitgang kunnen boeken. Ik ben natuurlijk de studie ICT & Media Design gewend, waarbij er een half jaar lang aan één groot project wordt gewerkt met constant hetzelfde groepje. Dit was nu anders; ik heb aan 3 projecten gewerkt met alleen maar mensen die ik voor deze minor nog niet kende. In het begin was dit even spannend; ik heb soms best moeite met het leren kennen van nieuwe mensen. Maar door het project heen, ging dit steeds beter. Ik denk dat ik na een tijdje in het project ook een stuk aanweziger was dan in het begin en meer initiatief durfde te tonen. Ook met het contact met mijn coach deze minor, merkte ik dit. In het begin vond ik het lastig om om feedback te vragen, maar na een tijdje ben ik vaker uit mijzelf naar mijn coach toegestapt met vragen of voor feedback. Ik ben hier best trots op, omdat dit voor mij best lastig kan zijn.
Buiten mijn 3 leerdoelen om, heb ik deze minor dus veel geleerd op het gebied van samenwerking en communicatie. Ik werkte samen met studenten van een totaal andere studie met dus hele andere kennis en interesses. Dat maakte het juist ook super leuk om aan een project te werken. Ook had ik met verschillende opdrachtgevers te maken, waarvan ik veel heb kunnen leren.
Wat betreft mijn 3 leerdoelen, ben ik achteraf heel blij dat ik daarmee aan de slag ben gegaan. Ik vond het super leerzaam om hier meer over te leren en ik denk dat dit ook zeker geslaagd is. Voor meer inhoudelijke toelichting over de leerdoelen, ga naar de leerdoelen pagina’s.
Ik heb deze minor heel veel mogen leren op het gebied van samenwerking, communicatie, mijzelf, maar ook heb ik heel veel kennis op kunnen doen . Dat er zoveel aan bod zou komen in een korte tijd, had ik niet verwacht. Mijn interesse in digital marketing is na deze minor nóg groter geworden. De opgedane kennis is zeer waardevol geweest en ga ik zeker toepassen in mijn afstudeerstage en in het werkveld na mijn studie. Ik ben aan het overwegen om na mijn studie een traineeship online marketing te gaan volgen, om nog meer kennis op te kunnen doen en wellicht aan het werk te gaan in dit vakgebied.
Door het gebruik van Google Analytics kan ik beter inspelen op de doelgroep van websites en kan ik content maken die beter aansluit op hun wensen en behoeftes. Met mijn opgedane kennis over SEO weet ik nu beter hoe ik websites moet opbouwen en hoe ze beter kunnen scoren in Google. Met mijn geleerde kennis over neuromarketing kan ik ervoor zorgen dat de bezoekers van websites makkelijker worden overtuigd om bepaalde handelingen te doen. Al deze leerdoelen sluiten aan bij mijn passie: UX-design.
Kortom, ik ben van mening dat ik deze minor digital marketing succesvol heb afgerond. Als eerste ben ik gegroeid als persoon; ook heb ik veel mogen leren wat ik in de praktijk heb kunnen toepassen. Ik heb geleerd om kritisch te zijn maar ook om met kritiek om te gaan. Bijvoorbeeld met een opdrachtgever die weinig betrokken is bij het project, heb ik geleerd hoe ik daarmee om moet gaan. Ik heb aan 3 mooie projecten mogen werken.