SEO – Eindhoven News

Samen met twee groepsgenoten ben ik aan de slag gegaan met de SEO voor Eindhoven News. Beena wilde dit graag en aangezien dit één van mijn leerdoelen is, kwam dit perfect uit. Nadat ik twee cursussen over SEO heb gevolgd en twee workshops, heb ik wel een beeld gekregen wat er allemaal mogelijk is op het gebied van SEO. Sterker nog, er is ontzettend veel mogelijk, waardoor niet alles gedaan kan worden.

Daarom hebben mijn groepsgenoten en ik de taken verdeeld. Zij zijn aan de slag gegaan met de sitespeed en deadlinks. Ikzelf ben aan de slag gegaan met meta tags en zoekwoorden.

Wat zijn meta tags?

Metatags zijn stukjes tekst in de broncode van een website die niet zichtbaar zijn voor gewone bezoekers, maar wel voor zoekmachines. Ze bevatten vaak belangrijke informatie over de hele website of pagina. Er is bijvoorbeeld een meta tag die zoekmachines vertelt of ze een website wel of niet moeten indexeren. Als die meta tag fout is, wordt de website niet opgenomen in de zoekresultaten.

Er zijn vier meta tags waar ik naar heb gekeken.

HTML Title tag:

De title-tag is de titel van een webpagina. Het wordt ook wel meta-titel, SEO-titel, HTML-titel of titel voor zoekmachines genoemd. Deze titel staat niet in de tekst, het staat namelijk bovenaan het tabblad van een pagina in de browser. Deze tag is ook de eerste zin die Google toont in een zoekresultaat. De lengte van de SEO-titel in Google is niet beperkt tot een aantal tekens, maar tot een bepaalde breedte van de titel. Over het algemeen passen er ongeveer 55 tot 60 tekens.

De titel van de homepage van Eindhoven Nieuws luidt: Eindhoven News – Daily news in English to connect internationals with local life. Deze titel bevat 82 tekens en is daarmee veel te lang. Omdat de titel zo lang is, valt een deel van de titel weg bij het zoeken naar Eindhoven News op google.

Mijn advies aan Eindhoven News is om de titel aan te passen, omdat dit toch wel belangrijk is voor de SERP (search engine results page). Een voorbeeld kan zijn:

Eindhoven News – Daily news to connect internationals

Deze titel bevat 55 tekens en past daarmee erg goed in de zoekresultaten. Daarnaast beschrijft deze titel ook nog steeds waar Eindhoven News voor bedoeld is.

Meta description

De meta description is tekst die niet zichtbaar is op de website, maar wel zichtbaar is voor zoekmachines. De tekst in de meta description wordt door Google gebruikt als beschrijvende tekst (2 regels) onder de titel van het zoekresultaat. De meta description moet dus het zoekwoord bevatten waarop de betreffende pagina gevonden moet worden. Zo niet, dan kiest Google zelf een stukje tekst van de pagina dat het zoekwoord bevat. Een goede vuistregel voor de lengte van de meta description is 155 tekens, inclusief spaties. De meta description bij Eindhoven News luidt:

Providing local news and background articles in English for internationals in Eindhoven, about events, local politics, sports and culture.

Deze meta description bevat 138 tekens, wat een uitstekende lengte is. Het bevat ook de trefwoorden “Eindhoven” en “nieuws” en andere trefwoorden waar Eindhoven News bekend om staat, dus de beschrijving voldoet ook aan die eisen. Conclusie: de meta description is prima en hoeft niet aangepast te worden.

Alternative Text Alt Tag:

De Alt-tekst wordt ook wel “alt-attributes” of “alt-descriptions” genoemd. Deze tag is belangrijk, omdat zoekmachines afbeeldingen niet kunnen lezen. Daarom is het belangrijk om de juiste alternatieve tekst-tag aan afbeeldingen toe te voegen, zodat zoekmachines ze kunnen indexeren. Er staan momenteel 22 afbeeldingen op de homepage van Eindhoven News. 13 daarvan hebben geen alt-tag, waardoor ze niet vindbaar zijn voor Google. Ook missen 7 afbeeldingen een titel.

Dit betekent dat meer dan de helft van de afbeeldingen niet via de zoekmachine gevonden kan worden. Mijn advies aan Eindhoven News is om er echt op te letten dat alle afbeeldingen die, waar dan ook, op de website geplaatst worden, te voorzien van zowel een alt-tag als een titel. De alt-tag mag een vrij uitgebreide beschrijving zijn van wat er op de foto te zien is. De titel daarentegen moet kort, maar krachtig zijn. Op deze manier kunnen Eindhoven News ook op de zoekmachines worden gevonden wanneer er op afbeeldingen wordt gezocht.

Header tags

Een header-tag is een HTML-tag die je gebruikt om een kop of subkop binnen een tekst aan te duiden. Dit is enorm handig voor zoekmachines zoals Google. Met header tags geef je kort en krachtig aan waar de webpagina over gaat. Bovendien geven ze de tekst een logische structuur, zoals in een boek. Header tags geven dus aan waar de hoofdtitel (h1) en middelste titels (h2, h3, h4, enz.) op een webpagina over gaan. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de zoekmachines, maar ook voor de bruikbaarheid van de website.

Eindhoven News heeft 1 h1 tag op de  homepage. Daarnaast wordt er 1 h2 tag gebruikt. De overige koppen worden aangegeven met h3 of h4 tags. Er kan worden geconcludeerd dat de header tags zeker wel goed worden toegepast bij Eindhoven News! Er wordt netjes 1 h1 tag gebruikt en de rest van de tags worden goed onderverdeeld. Mijn advies is om dit vooral door te pakken op deze manier.

Wat zijn zoekwoorden?

Trefwoorden of zoekwoorden zijn de zoektermen die ervoor zorgen dat een pagina of bericht een hogere positie krijgt. Wanneer mensen op deze trefwoorden of zoekzinnen zoeken, moeten ze de pagina of het bericht in kwestie gemakkelijker kunnen vinden. Voor een goede SEO-strategie is het belangrijk om regelmatig kwalitatieve inhoud toe te voegen aan een website of blog. Google ziet namelijk dat een bedrijf actief is door nieuwe informatie toe te voegen en het volume van de inhoud te vergroten. Daarnaast is het belangrijk om de gebruiker centraal te stellen: bezoekers en potentiële klanten. Met SEO wil je namelijk dat mensen op de website landen als ze zoeken op een bepaald trefwoord of een bepaalde zin. Met de verkeerde zoekwoorden wordt de doelgroep niet bereikt.

Hoe kan Eindhoven News dit verbeteren?

Door het volgen van de Yoast plug-in kan er veel gedaan worden om de SEO te verbeteren. De plug-in laat voor elke pagina en post zien hoe de SEO toegepast is. Het laat ook zien wat er gedaan kan worden om het te verbeteren. Een belangrijke verbetering is bijvoorbeeld het gebruik van sleutelzinnen voor elke post en pagina.
Er zijn minstens drie dingen die men moet doen om te bepalen voor welke zoekwoorden of sleutelzinnen u uw blogberichten of pagina’s moet optimaliseren:

  1. Zoek een focus trefwoord waar mensen naar zoeken. Om een post of pagina in de ranking te verbeteren, kan de kans op succes vergroot worden door te mikken op long-tail keywords. Long-tail keywords bestaan vaak uit meer woorden en worden minder gezocht dan zeer populaire ‘head’ keywords. Maar minder populair betekent ook minder concurrentie en de kans om te converteren is meestal groter.  Je kunt dit soort zoekwoorden zoeken met behulp van een tool. Bijvoorbeeld Semrush. Binnen Yoast is er een integratie voor Semrush zodat je het binnen Yoast kunt gebruiken. De reden om dit te gebruiken is om gemakkelijk en snel goede zoekwoorden op te zoeken.
  2. Onderzoek het zoekvolume. Na het vinden van een (long-tail) zoekterm, moet er onderzoek gedaan worden of er veel gezocht wordt naar dat zoekwoord of die zin. Dit kan ook eenvoudig worden gedaan door gebruik te maken van de yoast plugin. Een andere alternatieve methode is door gebruik te maken van Google Trends.
  3. Google het zoekwoord. Behalve te weten welke zoektermen daadwerkelijk door mensen worden gebruikt, is een ander punt om te weten of het idee van de post of pagina aansluit bij de behoeften en verwachtingen van de mensen die deze zoektermen gebruiken. Het doel hiervan is om de behoefte te vinden van wat de zoekintentie van je publiek is. De beste manier om daar achter te komen, is door het voorgestelde sleutelzin/woorden zelf te Googlen. Na het vinden van de gewenste sleutelzin- of woorden, kun je deze in de Yoast plugin op de pagina of post invullen.