Event page optimalisatie Eindhoven News

Een van de wensen van opdrachtgever Eindhoven News was om de event pagina te optimaliseren op UI gebied. Omdat dit mooi aansluit bij mijn neuromarketing leerdoel, besloot ik om hiermee aan de slag te gaan.

Hiervoor heb ik eerst onderzoek gedaan naar soortgelijke websites met een event page, om te kijken hoe anderen dit aanpakken. Hieruit heb ik kunnen analyseren wat de goede en slechte punten zijn. Vervolgens heb ik deze punten naast het huidige ontwerp van de Eindhoven News gelegd om te kijken waar mogelijk verbeterpunten liggen.

Huidige situatie:

  • Zoekbalk voor evenementen
  • Dikgedrukte titel
  • Datums van de events zijn duidelijk aangegeven
  • De afbeelding is zeer groot en de tekst erg klein
  • Er is geen korte beschrijving
  • De datum filter is verstopt
  • Er zijn geen filters voor het type event
  • Het ‘event nieuws’ is niet belangrijk
  • De navigatie staat helemaal onderaan de pagina

Nieuw ontwerp

Op basis van de plus- en minpunten van het huidige ontwerp van de event page van Eindhoven News, heb ik een nieuw ontwerp gemaakt. Dit ontwerp is een combinatie van de websites van concurrenties en van de punten die momenteel nog missen voor een event page. Het ontwerp bevat in ieder geval de volgende elementen:

  • Filters
  • Zoekoptie
  • Kleinere afbeeldingen
  • Korte samenvatting over het event
  • Sorteer optie

De feedback vanuit opdrachtgever Beena was dat zij het een tof ontwerp vindt. Wel mist zij nog een soort community, waarin de gebruikers zouden kunnen aangeven naar welk evenement zij gaan. Vanuit school kreeg ik de feedback om eens naar wat beïnvloedingsprincipes te kijken, zodat ik neuromarketing kan toepassen in het ontwerp. Voor nu is het vooral UX/UI-design.

Iteratie

Ik heb een nieuwe iteratie gemaakt waarin het advies om Cialdini toe te passen, is meegenomen. Dit heb ik samen met mijn twee groepsgenoten gedaan. Omdat we drie verschillende ontwerpen willen hebben, was het wel lastig om bepaalde principes van Cialdini terug te laten komen.

Als eerste heb ik geprobeerd het principe wederkerigheid toe te passen. In deze blog ga ik verder in op de principes van Cialdini. Wederkerigheid gaat om het geven & nemen principe. Dit heb ik laten zien, door aan te geven dat de bezoekers een gratis handdoek krijgen wanneer ze naar de desbetreffende dansles gaan. De dansschool krijgt meer bezoekers en de bezoekers worden beloond voor hun komst.

Daarnaast heb ik schaarste/social proof toegepast, door aan te geven dat er al veel mensen zich hebben aangemeld voor de markt. Als een gebruiker ziet hoeveel mensen er al naar een event gaan, zullen ze sneller overtuigd zijn om ook te gaan. Schaarste geeft aan dat er al veel aanmeldingen zijn en er wellicht nog maar weinig plekken zijn. Een gebruiker zal zich in dit geval direct aanmelden, om te voorkomen dat ze te laat zijn.