Eindhoven News
Project 3
Eindhoven News is een nieuwsplatform voor de internationale gemeenschap of niet-Nederlandstalige inwoners van Eindhoven en omgeving. Eindhoven News houdt deze mensen dagelijks op de hoogte van lokale gebeurtenissen. Voor deze stichting werken vrijwilligers.
De opdracht vanuit Eindhoven News (Beena) is om de kwaliteit van de website te verhogen en om meer lezers te trekken naar Eindhoven News. Zij willen namelijk van een stichting uitgroeien tot een zelfvoorzienende organisatie met een inkomen. De opdracht is verder heel breed.
Iteraties event page
Mijn groepsgenoten zijn begonnen met het in kaart brengen van de doelgroep. Ook is er gekeken naar de concurrenten van Eindhoven News en hoe zij zich profileren. Ik zelf heb samen met een groepsgenoot gewerkt aan de optimalisatie van de event pagina van Eindhoven News. Dit was namelijk één van de wensen van Beena, dus heb ik dit opgepakt. Hiervoor is er eerst gekeken naar de huidige event pagina en waar de minpunten liggen. Hiervoor is er gebruik gemaakt van de principes van Cialdini en Nielsen. Ook is er gekeken naar soortgelijke event pagina’s, om te kijken hoe zij het hebben aangepakt. Het volledige document is hier te bekijken. Op basis van de resultaten heb ik een eerste ontwerp gemaakt.
Ook heb ik in de eerste fase gewerkt aan een concurrentieanalyse, om in kaart te brengen hoe de concurrenten van Eindhoven News hun website hebben ingedeeld.
Iteratie 1
Iteratie 2
De feedback van Beena op het eerste ontwerp was dat ze het een goed ontwerp vindt, maar ze mist nog dat je kan zien hoeveel mensen er al naar het event gaan. Ze doelt hiermee op een soort community wat ze graag zou willen opzetten voor Eindhoven News. Na aanleiding van deze feedback hebben we een nieuw onderzoek gedaan naar soortgelijke event pagina’s. Deze is hier te bekijken. Mijn bijdrage hierin is geweest dat ik de pagina’s van Fontys en Holland.com heb geanalyseerd. Op basis van deze resultaten, de heuristieken van Nielsen én de feedback van docenten en Beena, heb ik een nieuwe iteratie gemaakt.
Hoe de tweede iteratie tot stand is gekomen, is hier uitgelegd.
Ook is er gewerkt aan een Google Analytics dashboard voor Eindhoven News. Ik heb hier samen met een aantal groepsgenoten aan gewerkt.
Bouncepercentage
Op basis van de resultaten van ons uitgevoerde concurrentieanalyse, is het advies gegeven aan Beena om de titels van haar nieuwsberichten aan te gaan passen. De titels waren veel te onduidelijk en lang, dus zij heeft dit met haar team gedaan. Beena heeft ons gevraagd om te kijken of de aanpassing van de titels een positieve invloed heeft op het bouncepercentage van haar nieuwsberichten. Ik heb dit op mij genomen, omdat Google Analytics een leerdoel van mij is. Door het bouncepercentage te vergelijken van de nieuwsberichten vóór de aanpassing en de nieuwsberichten na de aanpassing, heb ik kunnen concluderen dat deze manier van het schrijven van titels inderdaad een positief effect heeft op het bouncepercentage! Meer over dit onderzoek is hier te vinden.
SEO
Als groep hebben we aangeboden aan Beena om aan de slag te gaan met SEO voor Eindhoven News. Zij vond dit heel fijn, dus zijn we direct hiermee aan de slag gegaan. Ik heb mij gefocust op de meta tags, omdat dit een belangrijk onderdeel is bij het schrijven van content voor een website. Omdat 3 man uit het groepje SEO als leerdoel hebben, heeft ieder aan zijn/haar eigen deel gewerkt.
Ik heb gekeken naar de HTML Title tag, meta description, alternative text alt tag en header tags. Door te analyseren hoe Eindhoven News het op dit moment doet op deze punten, heb ik verschillende adviezen kunnen geven. Daarnaast heb ik gekeken naar zoekwoorden en ook hier heb ik een drietal adviezen over kunnen geven aan Eindhoven News. De volledige uitwerking kun je hier bekijken.
Adverteren
Er is aan het eind nog gekeken naar verschillende manieren van adverteren die mogelijk zijn voor Eindhoven News. We hebben verschillende suggesties gegeven aan Eindhoven News, zoals bijvoorbeeld recruitment bedrijven. De reden hiervan is dat studenten vaak op deze websites zitten om een leuke (bij)baan te vinden. Ook kan Eindhoven News bij grote bedrijven als ASML of Philips aankloppen, omdat deze bedrijven vaak geïnteresseerd zijn in samenwerkingen en omdat dit erg bekende bedrijven zijn in Eindhoven.
Pop-up
Ook heb ik met een groepsgenoot gekeken naar het mogelijk toepassen van een pop-up voor de website van Eindhoven News. Eerst heb ik hiervoor onderzoek gedaan naar de voor-en nadelen van een pop-up. Vervolgens heb ik gekeken naar hoe andere (nieuws) sites dit doen. De conclusie is dat een pop-up erg waardevol kan zijn voor Eindhoven News en dat dit een goede manier kan zijn om mensen notificaties te laten inschakelen.
Ik heb een voorbeeld van een popup gemaakt voor Eindhoven News, die ervoor zou kunnen zorgen dat meer mensen de notificaties inschakelen. In dit ontwerp is er rekening gehouden met het herkenbare logo van Eindhoven News. Daarnaast wordt de call to action opvallend gemaakt door de achtergrond rood te maken. Zo zijn mensen sneller geneigd om op ‘yes please’ te klikken. De pop-up kan direct in beeld verschijnen als er iemand op de pagina terecht komt. Echter kan dit ook voor irritaties zorgen, dus de pop-up dient wel subtiel te blijven.
Homepagina
Tot slot ben ik voor Beena nog bezig geweest met het optimaliseren van de Homepagina. Dit wilde zij graag namelijk nog voordat het project klaar was. Ik heb gekeken naar de zwakkere punten van het huidige ontwerp en deze heb ik gecombineerd met dingen die ik deze minor heb geleerd. Als eerste heb ik de zoekbalk verbeterd. Voorheen was dit alleen een icoontje, maar dit was niet makkelijk te vinden. Daar heb ik nu een zoekbalk van gemaakt. Ook is er een inlog mogelijkheid, waarbij de gebruiker zijn/haar favoriete onderwerpen en interesses kan instellen bijvoorbeeld. Berichten kunnen geliked worden, zodat de berichten op een later moment terug te vinden zijn. Dit kan via het hartje. Ik heb tags toegevoegd bij de nieuwsberichten, zodat de bezoekers direct weten om wat voor soort nieuws het gaat, zodat ze kunnen overwegen of ze het bericht willen gaan lezen of niet.
De communicatie tussen de opdrachtgever is naar mijn mening best goed gegaan. Tijdens de pitch van Eindhoven News, was de opdrachtgever best onverstaanbaar. Vandaar dat mijn keuze waarschijnlijk niet naar deze opdracht ging. De opdrachtgever is Engels en helaas is mijn Engels super slecht. Toch denk ik dat ik door dit project wel wat heb geleerd van Engels. De meetings en documenten waren namelijk allemaal in het Engels. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit soms wel lastig vond, omdat ik niet goed in het Engels duidelijk kan maken wat ik zou willen zeggen/uitleggen. Daarnaast had ik het gevoel dat ik haar soms niet begreep en zij ons ook niet. Uiteindelijk is het altijd wel goedgekomen gelukkig. Ik geef mijzelf een 7 voor de communicatie, omdat ik veel meetings heb gehad met de opdrachtgever, maar door mijn slechte Engels helaas niet alles duidelijk kon vertellen.
Ik geef mijzelf een 6.5 voor aanpassingsvermogen, omdat het – zoals ik bij het communicatie gedeelte al aangaf – erg lastig vond om te schakelen tussen Nederlands en Engels. De opdrachtgever was vaak niet goed verstaanbaar, waardoor het puzzelen was wat ze nou wilden zeggen. Ondanks dat, was de opdrachtgever gelukkig heel erg betrokken bij ons project. Hierdoor wilde zij het liefst elke dag meeten om de voortgang te bespreken. Dit zorgde ervoor dat zij ook een aantal keer per week met nieuwe ideeën kwam wat ze graag zou willen zien. Op een gegeven moment werd het zó veel, dat we hebben moeten aangeven dat we niet alles voor haar kunnen doen. We hebben zelf aangegeven waar we mee bezig gingen en hier was ze uiteindelijk tevreden mee. Ook dit was een puntje waarbij ik veel heb geleerd om mijzelf aan te kunnen passen aan de wensen van de opdrachtgever.
De samenwerking was super fijn met de opdrachtgever van Eindhoven News. Eerlijk gezegd had ik er in het begin weinig verwachtingen van door de niet zo goede pitch, maar ze heeft mijn verwachtingen overtroffen. Beena was enorm betrokken en wilde het liefst zelf ook een lid zijn van onze projectgroep. Het was aan ons als groep om hierbij ook grenzen aan te geven en ik denk dat we dit – met een beetje hulp van de coaches – heel goed hebben opgelost. We namen teveel hooi op onze vork waardoor we niet meer aan het belangrijkste werk toe kwamen. Ik heb veel voor dit project kunnen doen, omdat dit project eigenlijk op al mijn leerdoelen heel goed aansloot. De samenwerking was fijn met mijn groepsgenoten waarmee ik de meeste taken heb uitgevoerd. De samenwerking in dit project geef ik een 7.8!
Ondanks dat ik niet goed ben in het leiden, denk ik dat ik dat bij dit project wel goed heb gedaan. Ik heb niet zozeer geleid in het contact met de opdrachtgever, maar meer in het leiden van mijn groepsgenoten. Vooral bij het onderwerp SEO ben ik hiermee bezig geweest. Door verschillende taken te verdelen denk ik dat we tot een mooi SEO advies zijn gekomen voor Eindhoven News.