Workshop: Persuasion beïnvloedingsprincipes

Op 19 september heb ik een workshop gevolgd van Erdinc over persuasion. Dit was een presentatie over hoe de keuzes van mensen beïnvloed kunnen worden.

De inhoud van deze presentatie sluit goed aan bij het artikel wat ik heb gelezen over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Erdinc heeft vooral veel voorbeelden laten zien van hoe dit in de praktijk wordt toegepast.

Als eerste vertelde Erdinc over kenmerken van internetgebruikers:

  • Ze zijn snel afgeleid
  • Ze hebben vaak haast en willen zo snel mogelijk verder klikken
  • Ze lezen niet, maar scannen
  • Ze gaan niet op zoek naar de beste optie, maar naar de meest redelijke optie

Ook heeft Erdinc verteld over nudging. Letterlijk vertaald is een nudge een duwtje in de goede richting geven. Het houdt in dat mensen gestimuleerd worden om bepaalde keuzes te maken. Positieve keuzes worden op een subtiele manier naar voren gebracht, zonder dat de andere keuzeopties weg worden genomen. Men behoudt de keuzevrijheid, maar door subtiele beïnvloeding worden ze toch onbewust naar het gewenste gedrag geleid!

Vervolgens heeft Erdinc de 7 principes van Cialdini uitgelegd met voorbeelden uit de praktijk. Deze principes heb ik verder uitgewerkt in een andere blog.

Wat heb ik geleerd van deze workshop?

Deze workshop is zeer leerzaam geweest en heeft mij nieuwe kennis opgeleverd over neuromarketing. Zo weet ik nu hoe internetgebruikers eigenlijk handelen wanneer zij iets bekijken of lezen. Daar kan ik nu beter op inspelen. Verder heb ik geleerd over het woord nudging. Voor deze workshop had ik hier nog nooit van gehoord, maar het is heel interessant om in mijn achterhoofd te houden bij het ontwerpen van nieuwe dingen.